Nyykähti alipainepumppu  -98 Vanista, oireina:


1. Naputtava ääni ajon aikana

2. Lämmityslaitteen suutinvalinta ei toiminut

3. Antoi vikakoodia turbon hukkaportista.


Ei muuta kuin uusi pumppu tilaukseen Rockautosta.




Irrotus:

1.

paisuntasäiliön imu tyhjäksi ja irrotus

2.

ilmansuodatinkotelon irrotus

3.

tuulettimen ylemmän muovisuojuksen irrotus (6 pulttia)

4.

moniurahihna irti

5.

alipaineputken pituus on sen verran jämpti. että se kannattaa irrottaa yläpäästä turbon magn.venttiilin lähellä olevasta T-haarasta - putkeen kannattaa laittaa vaikka lanka, ettei se karkaa laturin taakse

6.

alipainepumpun irrotus 10mm pienellä hylsyllä hihnapyörän 'läpi'

7.

alipaineputken irrotus kärkipihdeillä työntämällä

8.

pumppun saa pois yläkautta tuulettimien siipien ja letkujen lomitse vähän 'pyörittelemällä'

9.

hihnapyörä oli akselilla tiukassa - ulosvetäjän lisäksi piti antaa lämpöä


Olisi ehkä kannattanut pumpun lisäksi ostaa hihnapyörä, niin ei olisi tarvinnut taivutella sen irrotuksen kanssa.








Uuden asennus:

1.

hihnapyörä paikalleen 3/8"UNC-kierteisen pultin (+mutteri+aluslevy) avulla, laippa akselin pään tasalle

2.

pumpun 'pujotus alas'

3.

alipaineputki kiinni

4.

pumppu sijoilleen, samalla ap-putken veto ylös ja pultit kiinni

5.

ap-putki kiinni T-haaraan

6.

moniurahihna paikalleen


7.

tuulettimen suojus paikalleen

8.

ilmansuodin ja paisuntasäiliö paikoilleen

9.

magn.venttiililtä turbolle menevä ap-putki kannattaa myös tarkistaa - näyttää suojaputkikin hankaavan sitä paikoitellen ohueksi. Putken voi korvata vaikka 4 mm kovalla pneumatiikkaletkulla.






Tässä pari alipainepumpun korjausjuttua foorumilta:



Useinmiten alipainepumpusta on kalvo rikki, tässä pari korjausvinkkiä:



Ota pumppu irti(kahdella pultilla kiinni runko-osassa). Käännä sivuleikkurilla pokattu reuna auki ja saat pumpun kahteen osaan. Sit poraa kalvon keskellä oleva niittaus auki ja saat kalvon pois. Kasatessa voit porata keskitappiin reiän ja laittaa kierteen tai voit hitsata kiinni(minä hitsasin). Kalvoon pitää tehdä kaksi kuuden millin reikää, ellei ole valmiina. Kasaus siten ,että osat yhteen ja naputellaan reunat kiinni. On hyvä laitta liimamassa ulkoreunan ja kannen väliin. Voi myös leikata reunan pois ja tehdä v-muotoisen vanteen. Kun pumppua on useamman kerran korjattu (Chevyt ja ehkä muutkin jenkit), alkaa reunat hajota. Tässä vinkki: Aineena 1mm peltiliuska, leveys n.20mm, muotopokkikoneella v-muotoon veivataan niin kauan, aina välillä kiristäen, kunnes halkaisija on sopiva ja sitten laipat päihin, toiseen reikä ja toiseen kierre kiristystä varten ja kyllä on helppoa korjaus sen jälkeen. Siis kysymyksessä on v-muotoinen vanne.



Toteutin alipainepumppuremontin kerrostalon parkki paikalla....irrotus ym, sujui helpoiten nokkapellin alta kun ensiks repäs flektin tunnelin yläpuolen irti..niin pääsi helposti pumppuun käsiksi....itse pumpun sai halkaistua ihan sivuleikkurin ja talttapääruuvarin avustuksella..pumppun reunat on siis vaan prässätty yhteen, ja irtoaa ihan nätisti kun varovasti taittelee reunan auki....tosin kyseistä toimenpidettä suorittaessa tais palaa puoli askia tupakkia....mut pitkällä pinnalla onnistui puolessa tunnissa.  Kalvoksi ostin Etolasta bensapumpun kalvoa!!! 4egee semmonen A4 paperi arkin kokoinen pala....kyseinen kalvo tosin on aika paljon ohuempaa kuin alkuperäinen vanin kalvo, mutta kestää kulutusta pirusti paljon enemmän!!!!  kuhan muistaa kiinni laittaessa käyttää jotain normaalia tiivisteliimaa...niin ainakin mun pumpusta tuli huomattavasti parempi kun alkuperäinen!!!!onnea siis asennukseen jos ei synny mitään...niin allekrjoittaneella löytyy yksi ihan orginaali kalvo hyllystä (uusi)....löytyi meinään kyseisen pelin apparin ovitaskusta noin 2 kuukautta remontin jälkeen